Niks is vervelender dan een website te hebben maar die niet converteert. Nog vervelender is een website te hebben die niet converteert en dat jij niet weet waar het aan ligt. Daarom is het altijd goed om in een voorstadium je website uitgebreid te testen door buitenstaanders en/of eventuele potentiële bezoekers. Hierdoor zal je in het begin al tegen bepaalde elementen aanlopen die je dan meteen kan verbeteren.

Hieronder hebben wij 3 simpele manieren uitgelicht hoe je het maximale uit jouw website kunt halen:
– Webanalytics en A-B split testen;
– Website laten testen door personen (in-person testing);
– Het salesproces gemakkelijk maken.

Probeer bovenstaande strategieën voordat je website live gaat, hierdoor bespaar je achteraf veel tijd.

Webanalytics en A-B split testen

Wanneer je niet weet wanneer of op welke pagina je bezoekers de website verlaten dan kun je de stappen ook niet verbeteren.
Via Analytics kun je zien hoeveel tijd de bezoekers gemiddeld spenderen op je pagina’s en via welke pagina de bezoekers de website verlaten.
Als een gebruiker de website bekijkt en vanaf de homepage de website verlaat, zonder verder te gaan, dan weet je dat je wat moet veranderen aan je homepage. Wanneer bezoekers veel tijd besteden aan het navigeren door het verkoopproces dan weet je dat je daar wat aan moet veranderen.

Afhankelijk van de pagina waar je bezoekers zich op bevinden zou je willen dat ze daar meer of minder tijd aan besteden. Wanneer er een hoog aantal bezoekers bij het afrekenen afhaakt, betekent dit dat in het afrekenproces wat verbeterd moet worden.

A-B testen houdt in dat je je bezoekers twee verschillende varianten van pagina’s laat zien met hetzelfde doel. De twee varianten worden afwisselend getoond aan de bezoekers van de website. In beide gevallen worden de conversieratio gemeten en zo kun je precies zien welke variant beter scoort.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan een productpagina waarbij ervoor wordt gekozen om bij de eerste variant een blauwe knop te gebruiken voor het toevoegen van een product. En bij de tweede variant wordt er een oranje knop gebruikt om het product toe te voegen. Oftewel er is een A-variant en een B-variant, deze twee varianten worden gelijktijdig afwisselend getoond onder bijvoorbeeld 1000 bezoekers. Nadat de testen zijn afgerond wordt de conversieratio gemeten van beide varianten. Wat we dan kunnen concluderen is dat bijvoorbeeld de B-variant beter converteert, er waren bij de B-variant meer bezoekers die het product hebben toegevoegd aan hun winkelmand.

Je kunt ook meer dan twee varianten van een pagina tegelijkertijd weergeven, je brengt dan meerdere wijzigingen gelijktijdig door en kijkt welke pagina er dan het beste converteert. Dit kan het testproces versnellen maar het maakt het wel ingewikkelder.

Website laten testen door personen (in-person testing)

In-person testen is een manier waarbij je de gebruiker of gebruikers een opdracht geeft om uit te voeren op je website. Bijvoorbeeld voeg een specifiek product toe aan je winkelwagen en reken af met iDeal.

Het laten testen van je website dient regelmatig te gebeuren tijdens het bouwen van de website. Hierdoor kun je grote en veelvoorkomende problemen ontdekken en voorkomen. Wanneer je in de ontwikkelingsfase de tests uitvoert kun je de informatie uit de tests gebruiken voordat je dingen bouwt die niet zullen werken.

Wanneer je website al live is dan kun je alsnog de website door verschillende gebruikers laten testen.

In-person testen worden meestal uitgevoerd waarbij je toezicht houdt op de gebruiker terwijl je hem/haar instrueert om bepaalde taken uit te voeren. Tijdens het uitvoeren van de taken let je erop hoe de gebruiker door de website navigeert. Vraag hierbij de gebruiker altijd om hardop na te denken, zodat je weet wat zijn/haar overwegingen zijn om op een bepaald element te klikken of juist niet.

Als je weet welke elementen op je website verbeterd moeten worden, maar je weet niet zo goed hoe je deze kan verbeteren. Dan zou je de gebruiker ook kunnen vragen om suggesties voor een bepaald verbeterpunt. Wanneer er meerdere gebruikers een dezelfde verbetersuggestie hebben zou je deze eventueel meteen kunnen doorvoeren.

Zelf maken wij meestal gebruik van vijf verschillende testgebruikers. Hierdoor krijgen wij snel en gemakkelijk een goed beeld van bepaalde gebruikersfouten die in een website zitten. Het kan ook nuttig zijn om nog meer testgebruikers te gebruiken maar onze ervaring leert dat ze meestal allemaal dezelfde zwakke punten in een website aanwijzen.

In-person testen is een effectieve manier om je website door een handjevol mensen te laten testen. Je zult je eigen zwakke punten in een website niet zien maar een ander doet dat wel. Het is ook zo dat een websitemaker anders naar een website kijkt dan een eindgebruiker, vandaar dat wij onze websites altijd door de eindgebruikers laten testen voordat deze daadwerkelijk live gaat.

Het is ook mogelijk om je website op afstand te laten testen, je spreekt hierbij dan over remote testing. Dit bespaart mogelijke reistijd voor beide partijen, maar het nadeel hiervan is dat je gebruik moet maken van opnamesoftware om bijvoorbeeld het scherm van de gebruiker op te nemen.

Het salesproces gemakkelijk maken

Wat gebeurt er als een gebruiker op je website komt? Is er een duidelijke boodschap die de gebruiker door de website begeleidt tot aan de aankoop van je product en/of dienst? Hoe zorg jij ervoor dat je klanten gemakkelijk door het verkoopproces komen op je website?

Je dient je gebruiker op zijn gemak te stellen, het salesproces dient transparant te zijn en je dient betrouwbaar over te komen. Wees duidelijk met eventuele extra kosten of verzendkosten. Gebruikers moeten het gevoel van vertrouwen krijgen wanneer ze jouw website bezoeken en in het salesproces zitten.

Eén makkelijke manier om het vertrouwen van je klant te winnen is door een FAQ (Frequently Asked Question / Veelgestelde vragen) uit te schrijven. Hierin neem je vragen op die jou bezoeker op dat moment zou kunnen hebben. Denk hierbij aan of het mogelijk is om een bepaalde dienst op te zeggen of dat je gebruiker een product wilt retourneren. Wees hier duidelijk en transparant in, dit zijn kleine dingen waar je het vertrouwen van een gebruiker mee kan winnen. Tevens zal het jou ook tijd besparen om iedere gebruiker te beantwoorden als hij/zij met dezelfde vraag zit.

Zorg ervoor dat je een FAQ hebt die salesgerelateerd is en een FAQ die productgerelateerd is.

Wanneer je een product verkoopt zorg ervoor dat je een uitgebreide productomschrijving en productspecificaties hebt. Zorg er ook voor dat je hoogwaardige foto’s en video’s van je product op je productpagina hebt staan. Vergeet niet dat een plaatje meer zegt dan 1000 woorden.

Wanneer de gebruiker een product of meerdere producten heeft toegevoegd aan zijn/haar winkelwagen moet je ervoor zorgen dat het afrekenproces eenvoudig gaat. Geef ‘gasten’ de mogelijkheid om af te rekenen zonder dat ze eerst een account aan moeten maken. Laat klanten zien dat je ze waardeert en geef ze een reden om jouw website en/of product met anderen te delen. Hierbij kun je denken aan een bepaald kortingspercentage bij de volgende aankoop. Zodra ze een aankoop hebben gedaan dien je ze een bedankmail te sturen of door te sturen naar een bedankpagina. Dit zal leiden tot meer betrokkenheid en een terugkerende klant.

Wanneer je een webshop hebt dien je te onthouden dat het verkopen van een product niet het einddoel is. Het einddoel is om van een bezoeker een levenslange klant te maken en hem/haar een voldaan gevoel te geven wanneer ze bij jouw webshop winkelen.

Hoe staat het met jouw website of webshop? Wij kunnen er een kijkje naar nemen en je eventueel voorzien van tips. Heb je nog geen website of webshop, maar wil je er wel één. Neem dan contact met ons op voor het maken van een afspraak voor een intakegesprek.