Hit enter to search or ESC to close
Multi-Center
  • Home
  • Over ons
  • Diensten
    • Websites
    • Grafische Vormgeving
    • Social Media
    • Zoekmachine optimalisatie
  • Ons werk
  • Kennisbank
  • Contact
Wat kost een logo en hoe gaan wij te werk?
Grafische vormgeving

Wat kost een logo en hoe gaan wij te werk?

By admin29 oktober 2020No Comments

Wat kost een logo en hoe gaan wij te werk?

Je logo is de uitstraling van je bedrijf of organisatie. Voor een klant is het de eerste indruk die ze krijgen van je bedrijf of organisatie. Het ontwerpen van een logo is niet iets wat je zo maar even doet. Het doel is dat wij een logo ontwerpen dat aansluit bij de visie van een bedrijf of organisatie, tevens moet het logo ervoor zorgen dat het herkenning, vertrouwen en professionaliteit uitstraalt. Het is ook het begin van je marketingverhaal.

Ieder logo is uniek

Elke logo dat wij ontwerpen is uniek, dat is ook logisch want ieder bedrijf is uniek. Iedereen heeft zijn/haar wensen waar het logo aan moet voldoen. Dat is ook de reden waarom wij geen vaste prijs hanteren voor een logo.

Wij vinden dat een logo minimaal 5 jaar mee moet gaan, tenzij er grote veranderingen plaatsvinden binnen het bedrijf of wanneer de focus op andere producten plaatsvindt.

Als je kijkt naar de kosten voor een logo zul je beseffen dat het één van de laagste uitgaven is die je doet op marketinggebied. Als je het logoproces met een professioneel bedrijf doorloopt zul je merken dat het logo aansluit bij je visie en het als een merk zal gaan fungeren bij potentiële klanten en bezoekers. Door middel van het logo zul je herkenbaar zijn en zullen potentiële klanten je diensten koppelen aan je logo. Wanneer het verkeerd wordt aangepakt zul je merken dat je visie en bedrijfsboodschap niet aansluiten bij het logo.

Om precies te begrijpen waar je voor betaalt wanneer je een logo laat ontwerpen moet je weten welke stappen er allemaal genomen worden. Je betaalt voor de skills van de ontwerper, ervaring en de tijd. Het resultaat is natuurlijk een professionele logo dat je zult ontvangen.

Waarom moet ik kiezen voor een professionele ontwerper?

Professionele ontwerpers zijn niet alleen maar creatieve breinen. Het zijn professionals met vaardigheden die ze onder de knie hebben, ze kennen de ontwerpprincipes en processen om voor jou een professionele logo te ontwerpen die voldoet aan alle eisen.

Sommige professionele ontwerpers zijn echte artiesten en maken de mooiste grafische uitingen. Andere professionele ontwerpers gebruiken hun kennis en ervaring om je marketingverhaal te begrijpen en met de informatie die je aanlevert daar een gepaste logo bij te ontwerpen. Want hoe kan je nou een logo ontwerpen als je niet weet met wie je te maken hebt en wie je doelgroep is?

Bij Multi-Center gaan we altijd uit van de input de jij ons geeft. Hoe meer je ons over je bedrijf of organisatie kan vertellen hoe meer het logo daar bij zal aansluiten.

Er zijn op dit moment genoeg websites met kant en klare logo’s waarbij je alleen je bedrijfsnaam erbij hoeft te zetten. Wij schrikken er dan van dat bedrijven er gebruik van maken omdat het zomaar kan zijn dat een ander bedrijf precies hetzelfde logo kan hebben alleen met een andere bedrijfsnaam. Uiteindelijk zullen de bedrijven begrijpen dat het logo niet aansluit bij de visie en boodschap van het bedrijf.

Prijsstructuren binnen de grafische industrie

Binnen de grafische industrie worden er op dit moment drie prijsstructuren gebruikt.

  • Uurtarief;
  • Vaste prijs;
  • Pakkettarief.

Iedere ontwerper is vrij om zijn prijsstructuur te bepalen voor het ontwerpen van een logo.

Wij van Multi-Center gebruiken een combinatie van deze drie prijsstructuren. Door onze ervaringen weten wij na een kennismakingsgesprek hoeveel tijd we nodig zullen hebben om een logo te ontwerpen. Dit stelt ons in staat om onze klanten een vrijblijvende offerte aan te kunnen bieden voordat we met de werkzaamheden beginnen. Wanneer de klant akkoord gaat met de offerte gaan wij direct aan de slag.

Ontwerpproces bij Multi-Center

Het is van groot belang dat wij beginnen met een kennismakingsgesprek, zo leren wij elkaar kennen en komen wij erachter wat jouw visie en bedrijfsboodschap is. De meeste aankopen worden gedaan op emotie, dus wanneer je iemand inspireert met jouw boodschap zal diegene eerder een aankoop doen.

Kennismakingsgesprek (1 à 2 uur)

Tijdens een kennismakingsgesprek leren we elkaar kennen en proberen wij erachter te komen wat het verhaal achter je merk of product is. Een kennismakingsgesprek houden wij meestal met de eigenaar of iemand die besluiten binnen een organisatie mag nemen.

Een kennismakingsgesprek duurt ongeveer een uur, het is een cruciaal onderdeel van het ontwerpproces om je bedrijf of branche te begrijpen. Wij zullen dan vragen stellen die gericht zijn op je bedrijf en (potentiële) klanten. Vragen die je kunt verwachten zullen lijken op, wat onderscheidt jou van de concurrentie? Welke partners heb je / wil je hebben? Wie zijn uw belangrijkste concurrenten? Wat heb je al gedaan aan marketing? Op welke doelgroep wil je je gaan richten?  En nog veel meer vragen om zoveel mogelijk te weten te komen.

Afhankelijk van je bedrijf en/of merk zullen de vragen variëren en zullen ze meer gericht zijn op je branche.

Voordelen
Aan de hand van een kennismakingsgesprek krijgen wij een duidelijk beeld van waar je bedrijf / merk zich bevindt op de markt en hoe wij de boodschap het beste bij de doelgroep kunnen overbrengen. Door het verhaal achter je bedrijf / merk te kennen kunnen wij opvallende kenmerken eruit halen en deze gebruiken in het logo om uw verhaal te vertellen.

Logo onderzoek (1 uur)

De volgende stap is het onderzoeken van de concurrentie, wat voor logo’s gebruiken zij? Welke kleuren passen bij jouw bedrijf / merk? Welke afbeeldingen kunnen er gebruikt worden? Wat past het beste bij de doelgroep? Wanneer die is afgerond hebben wij een duidelijk beeld van wat wij willen bereiken met het logo en zal er een merkidentiteit worden ontwikkeld.

Voordelen
Kennis is de sleutel tot een goede oplossing. Daarom nemen wij de tijd om de sterke en zwakke punten van de concurrentie in kaart te brengen. We onderzoeken de markt, verzamelen gegevens en werken een plan uit om tot een passende logo te komen.

Logo voorbespreking (1 uur)

Het voorbespreken geeft ons de kans om samen met jou om de tafel te gaan zitten. Hierbij tonen wij onze bevindingen uit ons logo onderzoek. Je krijgt de kans om aan te geven wat je wel ziet zitten en wat juist niet. Tijdens de voorbespreking zullen wij aangeven in welke richting wij zullen gaan werken en worden de vervolgstappen uitgebreid worden doorgenomen.

Voordelen
Tijdens de voorbespreking geven wij duidelijk aan in welke richting wij willen gaan werken en wat wij ermee zullen gaan bereiken. Tot nu toe zijn er nog geen kosten voor u, hoewel we al ongeveer 3 à 4 uur voor je aan het werk zijn. De voorgaande stappen vinden wij belangrijk om het beste resultaat te behalen voor onze klanten, dit is de reden dat wij onze tijd hier graag in investeren.

Logo concept schetsen (2 à 8 uur)

Tijdens deze stap zullen wij verschillende concepten schetsen voor het logo. Er zullen tientallen schetsen worden geschetst voordat er een aantal goede concepten worden geschetst. Het schetsen gaat door totdat er ten minste vijf schetsen zijn gemaakt waarvan wij vinden dat deze voldoende potentie hebben om je bedrijf / merk te vertegenwoordigen.

Voordelen
Het eerste idee is zelden het beste idee. Wij vinden dat als je een ontwerp niet op papier kan zetten dan is het niet de moeite waard om het verder uit te werken. Het schetsen op papier is een belangrijk proces dat veel tijd bespaart. Wij werken altijd van schetsen op papier en daarna werken wij de schets uit op de computer. Voor ons is de computer slechts een hulpmiddel om de schets uit te werken, de ideeën ontstaan in ons brein.

Logo ontwerpen (2 à 4 uur)

Bij het ontwerpen van de logo zullen de schetsen op de computer worden gereproduceerd. Onze ontwerpers zijn dan in staat om veel verschillende variaties van de ontwerpen uit te werken.

Er zullen verschillende lettertypes worden uitgeprobeerd om uit te zoeken welke het beste bij je logo past. Aan het eind van dit proces hebben we ten minste 3 logo ontwerpen waaruit je kan kiezen.

Voordelen
Onze grafisch ontwerpers maken gebruik van de nieuwste software om snel verschillende ontwerpen te maken, de mogelijkheden zijn onbeperkt. Door onze kennis en ervaring zorgen onze grafisch ontwerpers iedere keer voor uitstekende resultaten.

Logo testen (1 à 3 uur)

De logo ontwerpen worden vervolgens getest met verschillende afbeeldingen, kleuren en formaten. Dit zorgt ervoor dat het ontwerp van je logo voor verschillende media wordt ontwikkeld waaronder visitekaartjes, website, advertenties en marketingmaterialen.

Voordelen
Tijdens het testen van het logo voorkomen wij dat het logo in een later stadium alsnog aangepast moet worden.

Logo presentatie (1 uur)

Tijdens de presentatie van het logo worden de verschillende ontwerpen getoond met de achterliggende gedachte en voor welk platform je het logo kan gebruiken.

Voordelen
Door de persoonlijke presentatie kunnen we de redenen achter elk ontwerp uitleggen en toelichten. Eventuele vragen en of opmerkingen kunnen wij direct met elkaar bespreken.

Logo aanpassingen, indien nodig (1 à 2 uur)

Eventuele aanpassingen verrichten aan het gekozen ontwerp (indien nodig).

Voordelen
In deze fase zijn er zelfden grote aanpassingen vanwege het uitgebreide proces dat we van tevoren hebben verricht. Over het algemeen wordt deze tijd gebruikt om minimale aanpassingen te verrichten.

Logo overdracht

Het logo wordt voor verschillende media overgedragen en in verschillende bestandsformaten.

Logo varianten – primaire logo en reversed out logo.

Logo kleurenvarianten – logo in kleur, logo in zwart-wit, logo in PMS, logo in CMYK en logo in RGB kleuren.

Bestandsformaten – logo in AI, PDF, PNG en JPG bestandsformaten, andere bestandsformaten op aanvraag.

Voordelen
Door de klant te voorzien van een volledig logopakket zal de klant voorzien zijn van verschillende bestandsformaten. De klant zal het uiteindelijke ontwerp voor verschillende doeleinden kunnen gebruiken inclusief print, digitaal en borduurwerk.

Welk uurtarief moet ik betalen voor een logo ontwerp?

Studenten: € 30,- – € 40,- per uur.

Studenten die logo’s ontwerpen vragen meestal een lager tarief om hun portfolio mee op te bouwen, maar het duurt meestal langer voordat zij het definitieve ontwerp af hebben. Bij een student heb je meestal geen compleet proces maar wordt er direct overgegaan op het maken van het logo.

Freelancers: € 40,- – € 50,- per uur.

Freelancers hebben meestal geen vaste kosten, zoals het huren van een pand, waardoor ze tegen lagere tarieven kunnen ontwerpen. Houd er bij freelancers rekening mee dat ze soms zomaar met de noorderzon kunnen verdwijnen. Je zit dan in een lastig parket als je wijzigingen wilt doorvoeren.

Ontwerpbureaus: € 50,- – € 65,- per uur.

Bij een ontwerpbureau heb je het voordeel dat er een heel team werkt dat hun kennis en ervaringen met elkaar kan delen om een zo goed mogelijk logo voor je te ontwerpen. Ontwerpbureaus hebben over het algemeen hoog gekwalificeerd en ervaren personeel dat ontwerpen van hoge kwaliteit kan aanleveren.

Wij van Multi-Center hanteren een prijs tussen de € 50,- en € 65,- afhankelijk van de het type logo dat je wilt en de tijd die wij nodig hebben om een logo te ontwerpen.

De gemiddelde tijd die wij nodig hebben om een complete logo te ontwerpen is tussen de 8 à 12 uur.

Hoeveel is een logo nu precies waard? En hoeveel waarde hecht jij een het ontwikkelen van je eigen merk?

Dus heb je een professionele logo nodig, laat het ons weten zodat wij een kennismakingsgesprek met elkaar kunnen afspreken.

Tags:

grafisch ontwerperkennismakingkleurenlogologo ontwerpontwerpprocesschetsenvoordelen
  • Previous Post5 redenen waarom visitekaartjes er nog steeds toe doen

  • Next Post3 manieren om het maximale uit je website of webshop te halen

Share Tweet Share Pin

Multi-Center

Wij zijn gespecialiseerd in het ontwerpen en realiseren van websites.

Meer dan websites

Onze service gaat verder dan alleen websites bouwen. Wij houden ons ook bezig met grafische vormgeving, Social Media beheer en zoekmachine optimalisatie.

Websites
Grafische vormgeving
Social Media
Zoekmachineoptimalisatie

Onze kennisbank
Algemene voorwaarden

© 2021 Multi-Center.

  • Home
  • Over ons
  • Diensten
    • Websites
    • Grafische Vormgeving
    • Social Media
    • Zoekmachine optimalisatie
  • Ons werk
  • Kennisbank
  • Contact